Sidor

onsdag 5 september 2012

Dammsugare


Till min dotters dop i söndags gjorde jag dammsugare - rosa sådana. Jag gillar rosa.

Här kommer receptet jag använde mig av:
3-5 dl kaksmulor av typ sockerkaka
100 gram rumsvarmt smör
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
50 gram hackad choklad
Arrak eller annan smaksättning som t.ex. apelsinlikör

300-400 gram marsipan
150 gram choklad av god kvalitet

Rör ihop smör, socker och kakao. Tillsätt smulorna och den hackade chokladen. Smaksätt med arrak. Låt "degen" vila ett tag och rulla sedan långa korvar i lagom tjocklek. Ställ kallt.
Färga marsipanen i valfri färg och smält chokladen över vattenbad.


Kavla ut marsipanen rätt tunt och klä in rullarna. Skär i lagom stora bitar och doppa ändarna i den smälta chokladen. Ställ svalt för att stelna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar